2009-06-25

Semesterlängtan

Nu längtar jag verkligen efter att ha semester. Jag ska jobba nästa vecka också, sedan har jag 5 veckor semester :)

Idag på jobbet längtade jag extra mycket till semestern, då ville jag bara komma bort från otacksamheter. Bland annat var det en sak som jag retade upp mig på och det var en sak som faktiskt händer titt som tätt i mitt yrke. Jag är ju som ni vet receptionist, och då förväntas det av mig god service, trevligt bemötande osv, ja ni vet. Idag funderade jag på vad som skulle hända om jag bemötte folket så som de faktiskt bemöter mig. Jag lovar, jag skulle få sparken direkt! VAD är det som ger dom rätt att vara otrevlig mot mig medans jag aldrig får vara otrevlig mot dom?
Nu vill inte jag vara otrevlig mot dom, det är inte det...men jag började fundera på hur det skulle vara om jag var sån.
Tex idag, jag ringde upp en person för att meddela om en sak, men personen svarade inte så jag tänkte att jag kunde ringa upp sen igen, men så ringer personen (jag ser vem som ringer) och jag svarar trevligt -Receptionen, det är Annelie. Då säger personen på ett otrevligt sätt utan att ens presentera sig -Vad ville du?? Ni vet på ett sånt där snäsigt och tjurigt sätt som om jag störde den.
Sånt där bemötande retar jag ihjäl mig på. Inte skulle jag kunna svara så?!
Nu kanske personen var stressad och tyckte att telefonsamtalet var störande, men är det mitt fel?
Jag har faktiskt också dåliga dagar och det finns faktiskt stunder då jag också tycker att folk stör mig i det jag håller på med, men det ger inte mig rätt att snäsa åt dom.

En annan sak som är jäkligt störande är när man ringer upp en person och den snäser av mig med att tala om att den sitter i möte och kan inte prata. Jamen VARFÖR svarade du då???? Jag kan väl inte veta var folk befinner sig när man ringer.

Ohyfs är vad det är!!

Jag har genom åren mött många ohyfsade människor i arbetet och har många gånger tänkt att jag borde skriva ner alla ohyfsheter och konstigheter och så skulle jag kunna samla ihop allt och skriva en bok. Redan i mitt första arbete på en restaurang började den tanken. Jag ville samla alla puckon i en bok tänkte jag då ;o)
Jag har skrivit om det tidigare, och jag har glömt bort att jag skulle plocka fram det jag har skrivit. Men nu tror jag att jag ska försöka komma ihåg det och skapa en liten katergori här på bloggen. Påminn mig gärna om jag verkar glömma bort det igen. För det är nämligen så att i stunden en ohyfshet händer så retar man sig och blir på dåligt humör, men så fort man berättar händelsen för någon så blir det till humor. Så därför borde jag skriva ner allt här och så slipper jag gå och reta mig på det sen ;)

1 kommentar:

Petra sa...

Jamen visst är det irriterande med ohyfsade människor?!? Jag fattar verkligen inte varför man inte kan ta sig tiden att visa lite vanligt folkvett?

Härligt med fem veckors semester! Känner du för att komma och fota kaktusodlingen någon dag när du är ledig?