2008-11-22

Maxi och Yatzy lär känna varann

Klicka på bilden för större format


Dom blev ju vänner väldigt fort. Det är så roligt att titta på dom för dom följer varandra hela tiden.
När Yatzy går och äter så kommer Maxi som ett skott och ska äta också.
Om Yatzy jamar som han gör när han har tråkigt så kommer Maxi direkt och leker lite.
När jag går på toaletten så sitter dom båda två utanför och väntar. Om någon av dom följer med in så vill den andra med också. Om en av dom nosar på tex en blomma så kommer den andra straxt efter och gör detsamma.
När dom ligger i sängen och sover tillsammans så ligger dom i likadana ställningar.
Om en av dom sitter i fönstret och tittar ut så sitter snart den andra brevid. De är så himla söta ihop.
Och dom busar och leker mycket. Mest är det Maxi som busar för han leker med en mus så fort han ser en, eller påsklämman som han snodde från diskbänken första dagen, den är hans favorit tror jag minsann. När Maxi busar så där mycket så brukar Yatzy mest sitta och titta på. Om vi kastar iväg leksaker som dom ska jaga så är det alltid Maxi som springer efter. Yatzy hinner aldrig först..och det verkar som att han inte ens försöker. Men han går och leker med en mus någon annanstans ibland för att få leka lite själv, men då kommer Maxi direkt och snor musen och då slutar Yatzy att leka. Antingen går han iväg eller så sitter han bara och tittar på Maxi som far runt som en galning.
Maxi har inte lärt sig än vad det betyder när jag säger ifrån, så när han gör hyss och jag säger Nej så är det oftast Yatzy som reagerar, och det känns ju lite dumt..för han har oftast inte gjort något fel.
Maxi är allt! Nu har jag börjat hälla peppar i blomkrukorna så att dom ska få vara ifred. Hur jag ska göra med gardinerna vet jag inte riktigt...utan jag tror jag får offra dom som sitter uppe nu och byta när Maxi har vuxit ifrån "klättra i gardiner" ;o)
Yatzy har aldrig varit någon tiggare och man har lätt kunnat ha mat framme utan att oroa sig för att han ska ge sig på det. Men nu får vi passa oss...Maxi är snabb som attan när det är mat framme. Häromkvällen tyckte jag att det var lite väl tyst i köket där katterna var och gick ut för att kolla, då var Maxi på diskbänken och mumsade i sig köttfärssås som stod på svalning.
Och när vi hade ätit pizza i torsdags, när jag hade 2 vänner här på paketparty, och pizzakartongerna var på diskbänken, och vännerna gått hem, så såg jag Maxi mumsandes på en stor pizzakant på golvet. Hehe..vilket matvrak han är den lille. Han snor Yatzys mat också, så jag har slutat med att ha kattungemat till honom och vanlig till Yatzy. Nu får dom samma mat för det går inte att ha olika sorter. Och inte går det att vara med dom och se till att de äter ur varsinn skål, för Yatzy äter inte på kommando :) Men det verkar fungera bra att de äter samma. Att dom delar toalåda går bra, förutom att Yatzy alltid har samma ställen i lådan för sina behov, medans Maxi vispar runt precis allt i lådan när han ska krafsa. När den ena av dom är på toaletten och krafsar så ligger den andra utanför dörren och smyger. Det är rätt gulligt, dom stör liksom inte varandra just då. Kanske något som dom har gjort upp ;o)

Dom har även börjat sova hos mig på natten, tillsammans. Yatzy vill ju gärna ha sin vanliga plats mellan mina ben (jag sover på mage) och några kvällar har Maxi varit först dit och då har inte Yatzy velat ligga där..men sen ett par kvällar tillbaka så har dom samsats och har legat där båda två.

Dom är så olika...men ändå passar dom så himla bra ihop.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så mysigt. Jag tyckte faktiskt lite synd om Yatzy först. Men han behöver nog en lekkompis och de har ju verkligen funnit varandra nu. Så efter Maxis bebisfasoner så blir det nog bra.

Anonym sa...

Ja, jag tyckte så också. Yatzy är ju den som går undan och då tycker man synd om honom, men han tar för sig också och behöver nog göra det i sin takt. Det kommer mer och mer och det är bra. Hade han inte gillat det här hade han visat det ganska tydligt. Nu är det mest han som härmar Maxi så det tar jag som ett gott tecken :) Plus att det himla gulligt ut när Yatzy gör sånt som Maxi gör, som tex när Y vill ut från toan så brukar han krafsa lite med ena tassen..lite försiktigt, sittandes. Men Maxi han tok-krafsar med båda tassarna plus att han står på baktassarna då och är ivrig...så det gör Yazy nu också :))

Anonym sa...

Härligt att de kommer så bra överens! Himla söta kort också! :-)

Och som ordverifiering fick jag "suskat". Undrar om det syftar på att Maxi susar fram? ;-)

Anonym sa...

Petra: Hehe..ja det var ju passande ;o)

Anonym sa...

gud så söta de är!!jag känner igen detta själv!!ja det är bara kul att studera dem!

Anonym sa...

hehe
Vad roligt det låter när dom är tillsammans. :o))
Jobbigt sina stunder också kan jag tro. Men man skrattar ju åt det efteråt.

Rudolph fick tag på min vita julgran (cupcake) igår kväll... den var tydligen VÄLDIGT god. hehe
Jäkla buse! :o))

Hoppas ni alla har en härlig helg!

Kram Eva

Anonym sa...

Gud vad söta. Så mysiga de ser ut. Nästan som mina två katter.