2009-12-22

Flera tokerier från jobbet

Det är ju inte bara i telefonen som det blir tokigt, som receptionist både ser och hör man mycket.
Och man borde inte bli förvånad längre, för det finns verkligen alla sorters människor. De flesta tokiga saker går bara inte att berätta rättvist i skrift, som tex den gången en kille som skulle på anställningsintervju, men visste inte vem han skulle besöka eller vilket slags jobb han sökte (????).
Det var liksom inte DET som var det tokiga, utan att han stammade så fruktansvärt. Min kollega hade hand om honom och var ju tvungen att ställa frågor till honom för att kunna lista ut vem han möjligtvis skulle träffa och det tog lång tid och ju längre tid det tog ju mer nervös blev nog han och stammade värre och värre. Jag stod brevid och hörde hela samtalet och det är vid såna där tillfällen det kan brista! Jag gjorde allt för att inte skratta, eller ens visa att jag var full i skratt för man får bara inte skratta åt en som stammar. Jag undvek att ens titta på min kollega för jag visste att hon hade samma problem att hålla borta skrattet som jag och jag visste att hon undvek att titta på mig. Jag tänkte gå därifrån, låstas att jag skulle på toa eller nåt, men jag kunde heller inte lämna henne där själv, för jag visste att hon förstod att jag skulle gå iväg för att skratta och då skulle det brista för henne. Så jag kunde inte göra nåt! Sen när han efter mycket om och men kom till rätt person och de hade lämnat receptionen, DÅ kunde vi skratta ut! Och vi har skrattat åt detta flera gånger i efterhand också.
Jag vill poängtera för känsliga människor utan humor att vi INTE skrattade åt att han stammade, utan åt hela situationen!

Det händer även tokiga saker med de anställda som kommer till receptionen med alla möjliga konstiga ärenden:


Haltande kille: -Har ni kryckor man kan få låna? Jag gjorde mig illa på innebandyn.

Hur många receptioner har kryckor?? Tips.. åk till akuten!



Han: -Kan du göra mig en tjänst?
Jag: -Ja visst! (so far so good)
Han: -Kan du boka taxi åt mig..för jag är så dålig på det! sa han och sen rabblade han all info som jag skulle föra vidare, ingående, noggrant och rädd för att jag skulle missa något så frågade han mig flera gånger om jag uppfattat rätt.
Jag tänkte för mig själv: "Jag fattade allt från början, jag har faktiskt bokat taxi förr och om du tvivlar på mig så ring själv istället"
Nu ingår det ju faktiskt i mitt jobb att boka taxi så det var inte problemet, utan det var mer att han "var så dålig på det?" Hur gammal är du, 5 eller????
Jag ringde, bokade och allt var klart och på eftermiddagen fick jag mail från honom:
Han: "Bokade du taxi?"
Jag: "ja, det gjorde jag!"
Han: "Bokade du kl 4.20 på MORGONEN?"
Jag: "Jag bokade precis som du önskade dvs på morgonen"

TIPS!! Ring SJÄLV nästa gång så du är helt säker! Jag lovar det ÄR inte svårt att boka taxi ;o)



Och så finns det de som inte kan tänka själva..en kvinna ska lägga ett brev i ett kuvert, tar det översta kuvertet ur högen:
Hon förskräckt: -Det finns inget klister på det här kuvertet!!! Är det meningen att JAG ska slicka på det själv???
Min kollega: Eh????
Hon: -*nervöst skratt* ja..jag menade ju inte att DU ska göra det!
Min kollega: -Nä, preciiis!!!

Tips!! Kasta det dåliga kuvertet och ta ett nytt!!!


Eller bara korkade saker:
Han: -eh..ursäkta, men hur göra man när man har handlat godis i varuautomaten och man ångrar sig och stoppar in det igen och det fastnar??

Enkelt! Man GÖR inte så!!! *asg* Denna är faktiskt min favorit...så himla korkat att ens göra så, och sen gå till receptionen och be om hjälp...haha, jag hade aldrig erkännt en sån sak om det var jag ;o)



Eller som den gången när min kollega, jag och min son (som sommarjobbade just då) satt och åt varsin glass på fikarasten och en kvinna gick förbi och sa helt förvånad: -ÅH! GLASS!! VAR har ni fått DEN ifrån???
Min kollega: -Eh...kiosken!?
Folk tror att så fort vi, receptionisterna, har nåt fikabröd eller nåt, så är det fikabröd åt ALLA!


Ja jag säger då det...och för att svara på min mammas kommetar i gårdagens inlägg..Jo, det ÄR roligt att jobba som receptionist...ibland *s*

2 kommentarer:

Marianne sa...

Ha,ha,ha - Han med godiset var ju bara för bra !

Anonym sa...

:-D

/Sara