2008-05-01

Ryggskott?

Vad hände? Förut när jag skulle lägga in en tvätt i maskinen och stod framåtböjd och lastade in så högg det plötsligt till i ryggen och det svartnade för ögonen! Jag trodde jag skulle svimma så ont gjorde det. Jävlar!! Ryggskott!! var det första jag tänkte.. det har hänt mig 2 gånger förut men med flera år mellan gångerna.

Jag stod där i badrummet och tog stöd mot fönstret och tvättmaskinen (fast jag höll i locket till tvättkorgen för det höll på att åka ner i golvet precis när det hände så jag klämde liksom fast det mot maskinen och stod fortfarande och höll så).
Jag kunde knappt inte andas och stod och kipade efter luft ett bra tag och försökte att hålla balansen. Minsta lilla rörelse åt något håll gjorde att det krampade i ryggen, i korsryggen. Det gör så förbannat ont sånt där så jag har inte ord på det.

Att ens ta några steg var bara att glömma där i badrummet, jag fick stå still ganska länge tills det började lugna sig lite med krampandet. Sen kunde jag sakta sakta börja röra mig ut mot köket. Det är som att benen inte bär och man har ingen styrka eller kraft alls i benen när sånt här händer. Men jag kom ut till köket tillslut och där stod jag och höll stöd mot bänkarna på var sin sida om mig.
Jag ville ta ut värktabletter från medicinskåpet som fanns högt upp i ett skåp på min högra sida och så vetekudde som fanns där. Fast jag stod precis brevid och jag egentligen bara behövde vända mig lite om och sträcka upp armarna för att nå sakerna men var det helt omöjligt. Jag fick kämpa ett bra tag med att vrida kroppen lite lite i taget för att jag inte skulle få ett nytt krampanfall i ryggen. Jag fick ner sakerna men nu kom nästa problem...micron står på bänken mitt emot vilket innebar att jag var tvungen att göra samma sak igen, sakta sakta vända på kroppen och ta mig till micron. Att hålla i vetekudden med ena handen var inte så hima lätt heller. Det fanns liksom inga greppkänslor i handen så fick kasta den över till andra bänken och bara hoppas att jag inte missar så den hamnar på golvet. Men det gick bra. Undertiden som den värmdes gjorde jag om processen "röra på mig" igen, för jag behövde dricka vatten till värktabletten. Sen tillbaka till micron igen och så knöt jag fast dynan runt midjan och tog mig in till vardagsrummet.
En del av mig ville bara lägga mig i soffan eller golvet så jag bara fick ligga helt still i hopp om att kroppen slappnar av och krampandet släpper. Men min erfarenhet av ryggskott är att har du väl kommit ner i en stol eller lagt dig ner så kommer du inte upp. Och eftersom jag är ensam hemma och inte kan be om lite putthjälp så beslöt jag mig för att sätta mig i datastolen. Den har hjul...så om jag behöver förflytta mig så kan jag åtminstonde rulla iväg.

Jag ska sitta här en stund nu, och försöka tänja musklerna så att jag åtminstonde kan bli rörlig även om jag vet att jag kommer att ha ont i ryggen ett tag nu.

Faan..det var inte så här jag hade tänkt ha mina lediga dagar. :o(

Uppdatering några timmar senare:
Det vill inte ge med sig, jag har jätteont så fort jag rör mig, men det krampar inte så kraftigt längre. Jag har suttit i soffan och tittat på tv för att få tiden att gå. Nu orkar jag inte sitta upp längre, jag vill ligga ner så kroppen får slappna av, så jag ska gå och lägga mig.
Jag la mig i soffan en stund förut, det var knappt att jag kunde resa upp igen så jag vågar inte lägga mig i soffan igen.
Jag hoppas att det är mycket bättre i morgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen STACKARE!!!! Det låter vidrigt! Hoppas det lättar snabbt!

Anonym sa...

Stackare, hoppas att det blir bättre snart med ryggen....

Trist att bli dålig när man är ledig men det finns ju det som är värre......

Krya på dig!
Vera