2008-01-01

Bakoframvänt - framobakvänt

Jag har ett I-landsproblem:

Jag vänder ofta på meningar och ord och får ibland sitta länge och läsa en meningen om och om igen för att få den rätt. Jag menar, jag ser ju att det står rätt, men jag tänker bakofram om du förstår vad jag menar. *S*

Jag jobbar ju som receptionist/telefonist, och när man söker i växlen så gör man det bakofram. Alltså efternamn först och sen förnamn och man söker ofta med de 2 första bokstaven i namnen, tex om man vill söka Sven Andersson så skriver man AN (mellanslag) SV. Jag antar att jag kanske är lite arbetsskadad av det *S*.
För när jag sen ska skriva något så skriver jag ofta bakofram tex dit när jag menar tid.

Ofta skriver jag bokstäver med fel hand också. Man har ju vänster lillfinger på bokstaven A när man skriver och då kan det hända att jag använder höger lillfinger istället, och det blir Ö. Galet ju?!

Idag höll jag på med orden "Utmaningen är antagen" och tänkte hela tiden "Antagningen är Utmanad" och fick koncentrera mig så att jag inte skulle råka skriva så *S*

Jag ser ju och jag vet ju att det är fel att säga så..men när man säger det så låter det ju ganska rätt också, eller hur? *S*

Det är samma sak med med meningen "Detta är en automatisk telefonsvarare". Jag tänker "Detta är en telefonisk automatsvarare".

Ha ha..nu kom jag på en annan sak som jag hade problem med när Linus var liten som jag sa fel på flera gånger.
Det var när vi tex cyklade, eller rättare sagt när vi inte cyklade men var vid cykeln. Linus som satt därbak i barnsitsen hade en förmåga att vilja klättra upp dit innan jag hann fram och kunde hålla i cykeln så jag ropade åt honom "Nej - akta så att inte cykeln vippar!" trodde jag att jag sa....men jag sa istället "Nej - akta så att inte vippen cyklar!" *asg*. Vilket var effektivt för Linus hajjade till mitt i klättringen och stannade upp och förstod inte vad jag sa.

Snälla säg att ni också har såna här I-landsproblem så att jag får känna mig lite normal *S*

11 kommentarer:

Anonym sa...

skrattar...jodå tror att vi alla har sagt ngt konstigt ibland *L* jag skulle berätta ett tillfälle om en pistol med ljud dämpare ist sa jag "pistol med stöd dämpare"

Anonym sa...

Ha,ha som mamma måste man väl säga att du är normal , eller... ??!!
För vem är du lik i så fall ??

Mommo

Anonym sa...

Hihi, du är för rolig! ;-) Själv vänder jag ju på bokstäverna i ett ord. Ju mer stressad jag är desto fler bokstäver vänder jag. Det är som att hjärnan tänker för fort och så försöker fingrarna hinna med och snubblar fram orden. Det blir "lägneheten", "ockås" och sånt där. Däremot brukar jag inte byta plats på ord. Istället glömmer jag bort vad ordet heter och får säga saker som "Kan du ge mig...eh....en sån där som man klipper med" (sax) eller "Jag behöver en sån där som man skär på" (skärbräda). :-)

Anonym sa...

Haha..vad skönt att höra att ni andra är likadana :)
Jag tycker ju som jag skrivit tidigare att det är roligt med felsägningar *S*.

Mamma! Haha..ja, vad ska du säga? Du kan ju alltid skylla på farsan..*asg*

Anonym sa...

Haha har själv några såna exempel då jag vänder och byter plats på ord. Skulle t.ex. säga "vad äckligt det luktar" då det istället blev "vad lucktigt det äcklar" haha. En annan gång skulle jag säga "Sigrid och Niklas" blev det istället "Niklis och Sigrad" haha. Har massor sådbna exempel! Skönt att man inte är ensam om det! haha

Anonym sa...

hahahaha
Du är ju för rolig. :o))
Jo det händer här också att jag vänder på saker och ting och skriver fel... oftast för att jag tänker snabbare än jag skriver så jag missar hela ord och bokstäver hit och dit.
Men det är helt normalt!! ;o)))
/Eva

Anonym sa...

Här har jag lite länkar till dej om du vill titta på gulliga grejer till Yatzy:
http://www.fashionfordogs.se/
http://www.petshopgirls.no/html-sider/Kattelek.htm
http://www.petlondon.net/shop/acatalog/Sec_Cats_Corner.html
Massa söta saker! :o))
/Eva

Anonym sa...

Tack vad snällt! Det var ju hur många söta och häftiga saker som helst ju. :D
Det måste jag kolla närmare på nu ;)

Anonym sa...

Tack snälla Annelie för din goa rader hos mej! :o))
Hoppas du har en fin fredagskväll!
Kram Eva

Anonym sa...

dricker du mycket te? eller du kanske har kunskap om det i alla fall? titta i så fall gärna in på bloggen min och svara på mina frågor :)

Anonym sa...

Jag har hittat en blogg med fotografier av nyårsfyrverkerierna i Linköping. De är riktigt fina! Kika här:

http://fnisseli.blogg.se/